Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Baterii (EBA) pokazują, że dynamicznie rozwijający się rynek baterii w Europie jest wart 250 mld euro i docelowo wygeneruje 3-4 mln nowych miejsc pracy. Prowadzone są inwestycje w wytwórnie akumulatorów – 111 wielkoskalowych projektów przemysłowych, których łączny koszt wynosi ponad 160 mld euro. Natomiast w Akademii EBA kształci się kadra menedżerska – przeszkolono już 35 tys. osób.
„W Europie poszukiwana jest lokalizacja dla 25 projektów bateryjnych. Musimy stworzyć wystarczająco atrakcyjne warunki, by przyciągnąć te inwestycje do Polski” – wskazała–Ilona Antoniszyn, Head of Group Office, Government Relations and Public Policy w Volkswagen Group Polska.
Duże inwestycje powstają również w Polsce – jak otwarta 12 września 2022 r. w Pszczynie nowoczesna fabryka stacji ładowania pojazdów elektrycznych i magazynów energii. Inwestorem jest polska spółka ZPUE S.A.
„Jesteśmy największym w Polsce producentem stacji transformatorowych i liderem w produkcji rozdzielni średnich i niskich napięć. ZPUE to 35 lat historii, 3 tys. zaangażowanych pracowników i tysiące dostarczonych urządzeń. Te kompetencje pozwalają nam wierzyć, że fabryka, która będzie dostarczała urządzenia dla szybko rozwijającego się sektora elektromobilności, odniesie wielki sukces” – podkreślił Michał Wypychewicz, prezes zarządu ZPUE S.A.
Z taśm produkcyjnych fabryki w Pszczynie rocznie zjedzie kilka tysięcy ładowarek DC i AC o mocy od 50 do 350 kW.
„Mówimy tak naprawdę o centrum elektromobilności. Ta ładowarka i ten magazyn to pokłosie pracy kilkudziesięciu inżynierów, to zbudowanie łańcucha dostaw i jeszcze bardziej skuteczne zarządzanie całym procesem produkcji. Widzimy potencjał, bo e-mobility to kilkadziesiąt terawatogodzin, które muszą zostać wyprodukowane i dostarczone” – wyjaśnił Michał Stępień, wiceprezes zarządu ZPUE S.A.
Polska jest europejskim liderem w produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, odpowiadającym za ok. 30 proc. produkcji w UE i krajem atrakcyjnym dla inwestorów i partnerów biznesowych w sektorze elektromobilności.
„Akumulatory do samochodów elektrycznych to wielki biznes przyszłości. Polska może zachować pozycję czołowego producenta w Europie, ale np. na Węgrzech jest coraz więcej wytwórców baterii, tak więc Polska powinna zachęcić potencjalnych inwestorów atrakcyjną polityką dla firm zagranicznych” – powiedział Xiaomin Ma, członek zarządu Capchem Poland.
Produkcja baterii nie przekłada się jednak na szybki rozwój infrastruktury ładowania w Polsce. Raport Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych pokazuje, że do 2035 r. moc zainstalowanej ogólnodostępnej infrastruktury ładowania powinna wzrosnąć 34-krotnie.
Jest to konsekwencja przyjętego 22 czerwca 2022 r. rozporządzenia AFIR, który w ramach unijnego pakietu „Fit for 55” zobowiązuje kraje UE do powiązania rozwoju floty samochodów elektrycznych ze wzrostem mocy publicznej infrastruktury ładowania. W przypadku Polski wiąże się to z koniecznością zwielokrotnienia nakładów na rozwój sieci ogólnodostępnych ładowarek – z obecnej mocy 77 MW do 2613 MW w 2035 r.
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce to zaledwie 5 proc. rynku motoryzacyjnego, tymczasem w Niemczech ponad 25 proc. rejestrowanych samochodów to elektryki. Rozporządzenie AFIR zakłada powstanie do 2035 r. 1 mln punktów ładowania w Europie oraz zapewnienie dla każdego samochodu elektrycznego 1 kW mocy ładowania i 0,66 kW dla każdej hybrydy typu plug-in.
„Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych, który zostanie wprowadzony w 2035 r., jest realny, dlatego rynek pojazdów elektrycznych musi przyspieszyć. Potrzebne są daleko idące zmiany jak dostosowanie sieci przesyłowej czy interoperacyjność w dostępie i płatnościach – od 2035 r. za ładowanie samochodu pow. 50 kW zapłacimy tylko kartą” – wyjaśnił Patrick Krizansky, prezes Słowackiego Stowarzyszenia Samochodów Elektrycznych (SEVA)
W trakcie debat i warsztatów dyskutowano również o roli OZE w segmencie e-mobility, technologii jazdy autonomicznej, bezpieczeństwie pożarowym samochodów elektrycznych, recyklingu baterii oraz strategii rozwoju nowej mobilności, a także poruszono kwestie związane z tworzeniem miejskich stref czystego transportu.
Odbyły się także posiedzenia komitetów merytorycznych PSPA: ds. logistyki i transportu, ds. ogólnodostępnych stacji ładowania, ds. nowej mobilności oraz Komitetu Bateryjnego.
Podczas posiedzenia komitetu PSPA ds. nowej mobilności zostały przedstawione rekomendacje dla rozwoju nowej mobilności w Polsce. Należą do nich m.in: prawne zdefiniowanie i skodyfikowanie nowej mobilności, by objęte nią zostały również pojazdy współdzielone (carsharing, elektryczne rowery i hulajnogi); uprzywilejowanie nowej mobilności w przestrzeni miejskiej; współdzielenie danych dotyczących poruszania się w transporcie publicznym i prywatnym; stworzenie ogólnopolskiego cyfrowego systemu licencji taksówkowych; opracowanie przepisów dla pojazdów autonomicznych; wprowadzenie przez firmy pakietów mobilności dla pracowników; integracja z infrastrukturą parkowania i ładowania, a także wprowadzenie ubezpieczenia OC dla użytkowników pojazdów współdzielonych.
Wydarzenie zwieńczyła Gala, podczas której nagrodę Samochodu Elektrycznego Roku otrzymał Ford Mustang Mach-E oraz przyznano nagrody „e-Mobility Media Awards” dziennikarzom i redakcjom najbardziej zaangażowanym w rzetelne informowanie o elektromobilności.
Dziennikarzem Roku został Mateusz Żuchowski z Grupy WP, Nagrodę Grupy Medialnej Roku otrzymała Polska Press, Medium Branżowym Roku został portal Moto.pl, Medium Lokalnym Roku Dziennik Bałtycki, Nagroda Marki Roku w kategorii motoryzacja trafiła do Tesli, a Nagrodę Marki Roku w kategorii infrastruktura otrzymał Orlen Charge, Grupą Motoryzacyjną Roku została Grupa Volkswagen.
Przyznano również nagrody dziennikarzom: Adamowi Woźniakowi, Marcinowi Bołtrykowi, Piotrowi Wielgusowi i Katarzynie Dziewickiej, wyróżniono kanał CaroSeria na YouTube, Volvo Trucks za Kampanię Roku oraz Toyota News/Lexus News za Najlepszą Współpracę z Mediami. Wydarzeniem Medialnym Roku został cykl szkoleń Mercedes EQ Tour, a Nagroda specjalna EV Klub Polska trafiła do Hyundai Polska.
Kongres Nowej Mobilności – wydarzenie, które łączy kupujących i sprzedających w całym łańcuchu wartości zrównoważonego i zeroemisyjnego transportu, odbył się w dniach 12-14 września 2022 r. w Łodzi.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl